22 May 2010

Risalah_Kegunaan Akal

KEGUNAAN AKAL

(Petikan dari Buku “Falsafah Hidup” oleh Profesor Dr. Hamka)

 


Akal adalah alat untuk berfikir, dialah hulu nikmat. Lantaran akal datang taklif perintah agama. Di dalam agama barulah sah perintah dipikulkan bila seseorang telah mempunyai akal. Tidaklah terpikul agama oleh seseorang gila atau anak-anak yang belum berakal. Untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat, ialah dengan melalui jambatan akal. Dengan akal meningkat tangga mengenal tuhan dan dengan akal di atur rahsia pendirian alam. Diberikan-Nya kepada hamba-hamba-Nya seorang satu. Kalau mereka pandai menggunakannya, bergunalah mereka pada waktu hidup sampai ke mati. Dengan akal membongkar rahsia yang tersembunyi, dengan akal terbuka hijab yang tertutup.

 

Datang seorang lelaki, dari suku Bani Majasyi menghadap Rasullullah SAW lalu dia berkata; “Ya Rasullullah, bukankah hamba seorang yang terutama di dalam kaumku?” Rasullullah SAW menjawab; “Jikalau ada engkau berakal, maka utamalah engkau, jika ada engkau sopan maka budimanlah engkau, jika ada engkau berharta maka disukailah engkau, dan jika ada engkau taqwa maka beragamalah engkau.

 

Pernah Jibril datang kepada Nabi Adam, lalu disuruh pilih di antara tiga perkara iaitu pertama: Akal, kedua: Malu dan ketiga: Agama; lalu dipilih Nabi Adam ialah Akal. Maka berkata Jibril kepada Malu dan Agama, Pulanglah engkau keduanya kerana telah dipilih Akal”.  Lalu keduanya menjawab “Disuruh pulang atau tidak, kalau Akal telah dipilihnya, tidaklah dapat kami berdua meninggalnya, sebab kami berdua ini adalah pengiring Akal”.

 

Menurut riwayat, Anas pernah dipuji-puji orang sebagai seorang sahabat yang dekat dengan Rasullullah SAW, dipuji ibadatnya, dipuji perangainya, dipuji keimanannya, adab dan sopannya. Tetapi Rasullullah SAW tiada mempedulikan pujian-pujian itu, beliau hanya bertanya “Bagaimanakah Akalnya?” Lalu mereka menjawab, “Kami sebut segala macam kelebihannya, tetapi Rasullullah SAW tanya juga akalnya”. Maka Rasullullah SAW menjawab “Sesungguhnya orang yang bodoh tetapi rajin beribadat telah tertimpa bahaya lantaran bodohnya lebih besar daripada bahaya yang menimpa lantaran kejahatan orang yang durjana. Yang mengangkat manusia kepada darjat dekat kepada Tuhan ialah menurut kadar Akal mereka jua”.

 

Dalam diri manusia ada 3 kekuatan;

1.              Kekuatan AKAL

Kekuatan AKAL membawa orang kepada hakikat menjauhkan daripada yang batil, tunduk kepada hokum-hukum Allah, menerima perintah dan menjauhi larangan.

 

2.              Kekuatan MARAH

Kekuatan MARAH, itulah yang menyuruh menangkis dan bertahan, mengajak mencapai kekuasaan dan kemenangan dan kadang-kadang menyuruh bangga, sombong dan takbur.

 

3.              Kekuatan SYAHWAT (nafsu)

Kekuatan SYAHWAT, yang mengajak melepaskan kehendak hati mencapai kelazatan, menyuruh lalai, menyuruh perkara-perkara yang melalaikan sehingga lupa memikirkan akibatnya.

 

Seorang ahli ilmu jiwa (psikologi) yang terkenal, Dr. Amir berkata, “Bahawa saya perasan, Syahwat (nafsu) dan Marah adalah laksana kuda yang berlari dan Akal laksana kusir (penunggang) yang memegang kekangnya”.

 


No comments: